Wednesday, April 29, 2009

Tahniah..bermula episod baru dalam kehidupan...

Assalamualaikum!

Alhamdulillah! Tahniah kepada mentees PEWARIS yang telah berjaya memasuki matrix! Infact, tahniah kepada semua pelajar-pelajar yang telah berjaya ke matrix! Maka bermula lah satu episod baru dalam kehidupan sebagai pelajar dan memasuki alam belia! Bagi kebanyakkan anak-anak mungkin ini kali pertama berpisah dengan ibu-bapa, keluarga dan teman-teman rapat. Tentunya ada rasa debaran bercampur kegembiraan.

Sudah semestinya kesyukuran kita panjatkan kepada Allah swt kerana diberi kesempatan untuk melalui satu episod baru dalam kehidupan, tidak lagi anak-anak berada di tahap yang lama, ia itu alam sekolah menengah. Percaya lah, pengalaman sebegini, jika kita gunakan dengan sebaik mungkin, amat bermakna, penuh suka, ada duka, tetapi akhirnya, bila kejayaan kita kecapi dengan berlandaskan iman, susah untuk dinyatakan dengan kata-kata rasa bahagia.

Selagi ada peluang untuk menimba ilmu dan menggapai kejayaan, rebut lah dan gunakan lah kurniaan waktu yang Allah berikan dengan sebaik mungkin, jangan ada penyesalan yang tidak dapat diperbaiki dimasa hadapan. Elak lah daripada bersahabat atau berkawan dengan mereka yang kurang baik akhlaknya. Seorang penyair sufi, Syeikh al-Busythy telah berkata yang bermaksud:

Sesungguhnya kehancuran dan kehinaan itu berpunca daripada pergaulan bebas. Oleh itu tinggalkan pergaulan tersebut dan hiduplah sebagai orang-orang yang terpandang, terhormat dan mulia!

Gunakanlah usia muda dan masa yang ada dengan sebaik mungkin...jadi lah generasi pewaris yang berilmu, beramal dan berakhlak Islamiyah serta berteknologi canggih, semoga nanti Allah swt akan menganugerahkan ummah ini kemakmuran, kesejahteraan dan kebahagian!

Untuk akhir, ingin saya kongsikan kata-kata YBhg. Prof. Dr. Sidek Baba (Cikgu Sidek) sebagai pedoman kita bersama:

"Apabila ilmu teradun dalam tunjangan akidah yang mantap, tegak atas ibadah yang subur, mendahan dan meranting dalam cabang-cabang ilmu yang berkembang, pasti akan lahir akhlak yang terpuji. Sebagai khalifah Allah melihat ilmu adalah suatu amanah mengenai Tuhannya dan ilmu sebagai sumber menjadikan manusia sebagai hamba yang taat dan patuh."

No comments: